TÁJÉKOZTATÓ KÉT-OÖKÉT 2011.04.06.
TÁJÉKOZTATÓ
A Köztisztviselői Érdekegyeztető Tanács (KÉT) és az Országos Önkormányzati Köztisztviselői Érdekegyeztető Tanács (OÖKÉT) 2011. április 6-ai együttes plenáris üléséről
A tájékoztatót közreadja: Fehér József, a Köztisztviselői Érdekegyeztető Tanács munkavállalói oldal ügyvivő
A kormányzati oldal képviselője levezető elnökként ismertette a soros plenáris ülés munkavállalói oldal által javasolt napirendi pontjait. A napirendet az oldalak elfogadták.
Napirend előtt a munkavállalói oldal a következőkre tett javaslatokat:
- a KÉT-OÖKÉT éves munkájában erősíteni kell a tervszerűséget; ezért éves munkaterv összeállítása szükséges;
- a plenáris ülések emlékeztetőiről az oldalak számára ismételt visszajelzés kell;
- a munkaidő utáni ülések a szakszervezeti és önkormányzati oldalak képviselői számára problémát jelentenek, kérik korábbi időpontok kijelölését.
A kormányzati oldal képviselője az 1. és 2. napirendi pont tekintetében tájékoztatást tartott:
- a Széll Kálmán Terv részeként előkészített Magyary program kiemelt területeiről (a szervezeti, a feladat, az eljárási és a személyzeti rendszerek korszerűsítésére vonatkozó kormányzati célkitűzésekről);
- a Széll Kálmán Terv előkészítésére létrehozott munkacsoportok tevékenységéről;
- a közszolgálati életpálya program célkitűzéseiről, az átlátható, értékalapú, hatékony és érthető életpályarendszer kialakításának követelményeiről, az életpálya modellek tartalmáról;
- a rendvédelmi és a honvédelmi életpályák legfontosabb területeiről;
- a kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvénynek, valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvénynek az alkotmánybírósági döntésekkel érintett új felmentési szabályaira vonatkozó koncepciójáról;
A munkavállalói oldal képviseletében Fehér József, a munkavállalói oldal szóvivője az alábbi szakszervezeti álláspontot képviselte:
- a felmentésekre vonatkozó szabályozás írásos előterjesztésének hiányát kifogásolta;
- a jelenlegi plenáris ülést csak előzetes tájékoztatónak tekinti az oldal;
- kifogásolta a felmentésekre vonatkozó kormányzati kommunikációt, álláspontjuk szerint ezen változtatni kell;
- a közös célok megfogalmazását igényelte, mivel a szakszervezetek érdekeltek a Magyary program sikerében;
- az alkotmánybírósági döntésekkel érintett felmentési szabályok normaszövegéről folyamatosan egyeztetni kívánnak;
- a közszolgálati életpályaprogram részleteit már az előkészítés fázisában a KÉT-OÖKÉT keretein belül meg kívánják ismerni és vitatni;
Az önkormányzati oldal az alábbi oldalálláspontot képviselte:
- álláspontjuk szerint a kormánytisztviselői törvény mellett a köztisztviselői törvényben is indokolt a felmentési szabályok új rendszerének kidolgozása;
- a szakmai alkalmatlanság, mint felmentési ok megjelölése továbbra is indokolt;
- támogatják a Kormánytisztviselői Döntőbizottság létrejöttét;
- a Magyary program végrehajtása hozzájárulhat a közigazgatás szükséges mértékű átalakításához;
- kiemelt jelentőségűnek tartják az illetménykiegészítések jelenlegi rendszerének átalakítását, a források biztosítását, továbbá az életpályában ez a bérelem az önkormányzatok esetében is legyen alanyi jogú;
A harmadik napirendi pont tekintetében Fehér József az alábbi szakszervezeti álláspontot képviselte:
- a területi szintű kormányhivatali integráció sikerességében érdekeltek a szakszervezetek;
- az egyes kormányhivatalok közötti kereseti, ellátási, stb. különbségtételt kifogásolták;
- az illetménykiegészítések és alapilletmény-eltérítések egyösszegű levonását jogszabály ellenesnek tartják, a levonásokat már december hónapban elő kellett volna készíteni, mert egyes tisztviselőknél 30-60%-os mértékű keresetcsökkenés jelentkezett, ennek pótlására egységes kormányzati intézkedések szükségesek;
- a kormányhivatalok költségvetése még nem rendezett.
A kormányzati oldal képviseletében a harmadik napirendhez a KIM két főosztályvezetője adott viszontválaszt:
- Az illetménykiegészítések és az alapilletmény-eltérítések miatti keresetcsökkenések a korábbi kormányzati időszakok hibás munkáltatói intézkedései miatt következtek be, melyet az új Kormány a törvényi keretek között kompenzálni kíván. Ennek egyik módja a Ktv. jelenlegi módosítása, mely az alapilletmény-eltérítések határidejét április 30-ig meghosszabbította, erre a KIM vezetése nyomatékkal felhívta a kormányhivatali főigazgatók figyelmét.
- A 23.000 fős kormányhivatali szervezetből 15.000 főnél emelkedett a kereset, és csak a munkaügyi kirendeltségeknél dolgozók esetében csökkenhetett a kereset, melyet a kormányhivatalok kompenzálnak;
- A hibás munkáltatói intézkedéseken alapuló visszafizetésekre az Mt. szabályi rendelkezései az irányadóak.
Szólj hozzá!