Klik-reform: Alulról induló költségvetési tervezést kezdeményeznek...

Kommunikációs csel a Klik megszüntetése, még nagyobb mamut jöhet

2016. március 30.

A miniszterelnök kommunikációs stábjának javaslatára döntött a kormány a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetéséről – értesült a Vs.hu. Úgy tudjuk, az utódba az egyetemeket is betagoznák.

A Klik megszüntetésétől információink szerint azt várják a kormányban, hogy mára az elmúlt évek elhibázott oktatáspolitikájának szimbólumává vált szervezet eltűnésével a hozzá kapcsolódó ügyek, hibák és botrányok is feledésbe merülnek, nem mellesleg pedig lenulláznák az elhúzódó tanártiltakozások egyik legfontosabb követelését is.

A miniszterelnök környezetében információink szerint a pedagógustiltakozások év eleji fellángolása óta fejtörést okozott, hogy hogyan a lehetne javítani a kormány oktatáspolitikájának imázsán. A február eleji államtitkárcsere és a tanárok követeléseiről megindult tárgyalások nem hoztak látható sikert, az újabb és újabb tiltakozó akcióknak pedig visszatérő vezérmotívuma maradt a Klik ostorozása.

"Be kellett látni, hogy hiába szervezzük át vagy cseréljük le a vezetőjét, a Klik az Klik marad, az átalakítás nem mossa le a hozzátapadó rengeteg negatívumot. Egy új szervezet viszont tiszta lappal indulhat, a kormány pedig felmutathatja, hogy meghallgatta a tüntetők követeléseit"

– magyarázta a VS.hu-nak egy a döntésre rálátó, vezető kormányzati tisztséget viselő fideszes politikus.

Azt, hogy a kormány eredetileg nem számolt a Klik megszüntetésével, az emberi erőforrás tárcát vezető Balog Zoltán két hónappal ezelőtti nyilatkozata is igazolja, aki a korábbi oktatási államtitkár, Czunyiné Bertalan Judit leváltásakor egyértelműen kijelentette, hogy a Klik nem szűnik meg, csak átalakul. Egy héttel később az új oktatási államtitkár, Palkovics László is csak átalakításról beszélt, az átszabással kapcsolatban egy hónapja pedig már csak azt nevezte nyitott kérdésnek, hogy miként decentralizálhatnák a szerinte is túlközpontosított szervezetet.

Ehhez képest jókora meglepetést keltett, amikor egy két héttel ezelőtti nyilatkozatában már tényként beszélt a Klik megszűnéséről Rétvári Bence, az Emmi államtitkára.

Arról, hogy mi és milyen módon léphet a Klik helyére, a politikus nem beszélt, de úgy tudjuk, hogy egy működésében decentralizált, ám még szélesebb hatáskörű szervezet képzel el az átalakításban szabad kezet kapó oktatási államtitkár.

Az egyeztetéseken egyelőre csak állami intézményfenntartóként emlegetett szervezet alá információink szerint az általános és középiskolák mellett az egyetemeket is betagoznák. A felsőoktatási intézményeknek ma hivatalosan ugyanis az Emmi a fenntartója, de Palkovics László szeretné, ha minden oktatási fenntartói feladat egy kézbe kerülne. A 2014 óta működő felsőoktatási kancellári rendszert az átalakítás nem érintené, az egyetemek, főiskolák gazdasági irányítása továbbra is náluk maradna.

Az új, állami intézményfenntartóról készült koncepció két hét múlva kerül a kormány elé, a parlament még áprilisban dönthet a létrehozásához szükséges törvénymódosításokról és szeptembertől kezdheti meg a működését.

Szerdán a Magyar Időknek beszélt a Klik utódjáról Bíró Gábor, a Köznevelési Kerekasztal tagja. A lap azt írta, a tervek szerint „a konkrét feladatokat több, már önálló költségvetéssel és jogkörökkel rendelkező szervezeti egység látja majd el. Az elképzelések szerint nagyobb mértékben vonják be a döntéshozatalba az iskolaigazgatókat, mivel az a cél, hogy ott szülessenek a döntések, ahol a probléma jelentkezik”.

VS.hu
Joó Hajnalka


Nagyobb hatalom az iskolaigazgatóknál

2016. március 30.

Május 17-én tárgyalnak a Klik átalakításáról

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) helyét átvevő állami intézményfenntartó rendszer struktúrájáról május 17-én tárgyal a Köznevelési Kerek­asztal – tájékoztatta a Magyar Időket Bíró Gábor, a fórum fenntartói munkacsoportjának tagja.

A szakember a nyártól működő új iskolai fenntartói rendszerről elmondta: a munkacsoportban egyetértés mutatkozik abban, hogy továbbra is szükség van egyetlen központra, ahol a jövőben a működés alapelveit, a stratégiai döntéseket hozzák meg, illetve lebonyolítják a legalapvetőbb feladatok teljesítésére irányuló közbeszerzéseket. Ugyanakkor a tervek szerint a konkrét feladatellátást több, már önálló költségvetéssel és jogkörökkel rendelkező szervezeti egység látja majd el.

Bíró Gábor fontosnak nevezte azt az elképzelést, hogy ezek a szervezeti egységek nagyobb mértékben vonják be a döntéshozatalba az iskolaigazgatókat, mivel az a cél, hogy ott szülessenek a döntések, ahol a probléma jelentkezik.

A munkacsoport képviselője hangsúlyozta: abban egyetértés van, hogy ezután is állami fenntartásban kell tartani a közoktatási intézményeket. A tárgyalásokon ugyanis bebizonyosodott, hogy a települési önkormányzatok erre a feladatra egyre kevesebb saját forrást tudnak mozgósítani. – Ebből a helyzetből kiindulva a fenntartói munkacsoport azon dolgozik, hogy a jövőben minden tekintetben az iskolák világához közelebb álló, a pedagógiai feladatok végrehajtását a mostaninál jobban támogató, problémaérzékeny, rugalmas szervezet jöjjön létre – fogalmazott.

Bíró Gábor rámutatott, a Klik legnagyobb hiányossága a tervezési feladatok elmaradása volt, így sok esetben a tanév közben apadt el a tankerületek, illetve az iskolák anyagi forrása. Problémának nevezte azt is, hogy a Klik nem támaszkodott kellőképpen az intézményekben fellelhető tapasztalatokra, ehelyett általában a bizalmatlanság volt a jellemző, ami a szervezeti autonómia mellett a mindennapokban is csökkentette az iskolák önállóságát.

A szakember tájékoztatása szerint a fenntartói munkacsoport soron következő ülésén a hatáskörök kérdése kerül szóba. Szerinte megoldást jelentene, ha a jövőben az iskolákat érdekeltté tennék például a bevételeik növelésében, továbbá az intézmények vezetői ismernék a költségvetésüket, és szabadon rendelkezhetnének a szakmai-dologi kiadásokra szánt források felett.

Bíró Gábor fontosnak nevezte azt is, hogy azon intézmények esetében, amelyeknél a fenntartás-működtetés megoszlik az állam és az önkormányzat között, jobban behatárolják majd a feladatok megosztását a jogszabályokban. Annak kapcsán, hogy eddig problémákat okozott az iskolákban a papír- és krétahiány, elmondta: a jövőben nem kell majd közbeszerzésekre várni, erre vonatkozóan is dolgoznak egy javaslaton.

Ismert, Pölöskei Gáborné, az állami intézményfenntartó elnöke lapunknak adott interjújában arról beszélt, hogy a kormány áprilisban dönt az állami intézményrendszer fenntartását végző szervezet felépítéséről, és július elsejével már egy struktúrájában és szellemiségé­ben megújult hivatal kezdi meg munkáját. Hangsúlyozta: lényeges különbség lesz, hogy a mostani gyakorlattal szemben a jövőben nem egyetlen gazdálkodási egységként fog működni az állami intézményfenntartó. Erre azért van szükség, mert a döntések jelenleg nagyon messze vannak az iskoláktól.

Tájékoztatása szerint a költségvetés tervezésénél az iskolák kiemelkedő szerepet játszanak majd a továbbiakban, vagyis egy alulról induló tervezést szeretnénk kezdeményezni. Ezenkívül a szakmai-dologi kiadások feletti rendelkezés jogát is szeretnék átadni az iskolaigazgatóknak.

Magyar Idők
Szalai Laura

Hozzászólások

Palkovics cáfolta az egyetemekről terjedő híreket

2016. március 31.

Nem marad a központosítás, a Klik utódja csak fenntartói és munkáltatói feladatokat lát el - mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár az RTL Klub Magyarul Balóval című műsorában. Az államtitkár azt ígérte, hogy minden más jogkör visszakerül az iskolaigazgatókhoz.

Az új intézmény szervezeti formáját és nevét még nem találták ki – mondta Palkovics - a lényeg, hogy a döntéshozatal közelebb kerüljön az iskolákhoz. Ennek köszönhetően az államtitkár szerint nem kell majd többet krétahiányról beszélni. Az iskoláknak lesz készpénzállománya, hogy az igazgatók maguk intézhessék az alapvető eszközök beszerzését.

A felsőoktatás tökéletesen működik

Palkovics cáfolta, hogy az egyetemek is az új Klik alá kerülnének. Szerinte a mostani felsőoktatási irányítási rendszer tökéletesen működik, ezért nincs a kormánynak olyan célja, hogy ezt megváltoztassa. Az államtitkár azt is mondta hogy az EMMI jelenlegi formájában jól működik, ezért nincs szándék és nincs szükség önálló Oktatási Minisztérium létrehozására, és nem kérdezték meg tőle, hogy lenne-e miniszter egy új oktatási tárca élén.

Nem kompetens

Palkovics azt is mondta, hogy nem akar a civil tüntetőkkel közvetlenül tárgyalni, hiszen ők mondták róla és Balog Zoltán miniszterről március 15-én, hogy nem kompetensek. De továbbra is várják a tiltakozó tanárok képviselőit a Köznevelési Kerekasztal tárgyalásaira. Palkovics László szerint a reggeli polgári engedetlenségi akció nem volt jelentős, hiszen az ország 5500 iskolájából mindössze 200 vett benne részt. A civilek 12 pontjából szerinte a minősítési rendszerre vonatkozó felvetést már megoldották azzal, hogy felfüggesztették a végrehajtását. A 12 pontot diktátumnak minősítette, amiről ilyen módon nem lehet tárgyalni.

A teljes műsort itt nézheti meg.

Origo

Sziasztok!
Szerintem a probléma a végrehajtó állományban leledzik.Kik vannak itt? Falusi tanítónénik,parkolópályás diplomások,sehovase jó pénzügyesek és a vízfejű főnökfélék hasonló barátai.

Az értelmes emberek elhúztak,vagy 120 bruttóért elmentek biztonsági őrnek.A kórosan alulfizetett kormánytisztviselők irányítják a félmilliós igazgatókat és a 2-300 ezres pedagógusokat.A főnökök szintén százezreket kaszálnak,akik dolgoznak azok meg a minimálbér és 120 között tengődnek....így nem lehet csinálni.

Értelmes embernek tartom magam, eddig csak a jó kollektíva miatt maradtam. Sajnos tavaly bekerült egy csókos. Sokadjára sikerült neki a közigazgatási alapvizsga, de a vezető fene.ét elsőre megtalálta a nyelvével. Helyette dolgozunk, amíg ő vidám csevegésbe bonyolódik minden arra tévedő emberkével. Hangosan hallgatja a rádiót, ha egy-egy sláger emléket ébreszt benne, feltétlen megosztja velünk. Az ilyen csókosok miatt tart a rendszer ott, ahol tart. Eleve - a saját helyi területemre értve 10-12 emberrel optimálisan működhetne, de helyette vagyunk 3-an. A létszámgazdálkodás ésszerűtlen. Nagyon-nagyon kevés ember van rengeteg feladatra. Szabadságot nem lehet kivenni, mert ha megmerem kérdezni, letorkol a vezető, csak a kiskedvenc mehet el szabadságra. Rajta kívül mindannyiunknak még tavalyi szabadsága is bent van. Viszont az iskolákkal jó a kapcsolatunk, nagyon lojálisak, átlátják, hogy a rossz döntések nem a mi fejünkben születik, hanem a központban, és mi csak végrehajtó hatalom vagyunk. Nemcsak a pedagógusok nagy részének, hanem a kormánytisztviselők jelentős részének (nekem legalábbis nagyon) is elege van a KLIK-ből.

Ne általánosíts! A problémát nagyon rossz oldalról közelíted meg. A KLIK, mint rendszer rossz, és nem a kiszolgáló személyzet miatt.

A túlközpontosított állami rendszer kétség kívül magával hozza annak rossz oldalát is.Ez tény.A kormánytisztviselők áldatlan állapota szintén tény.Itt még nem volt egy olyan hónap,3 év alatt,hogy hó elején biztosan tudtam volna,hogy 30.-án is dolgozom.Ezt most is így van.A legjobban az járt,például a szomszéd váci tankerületben,hogy a főnök és a volt iskolai kollégái KLIK Kft.-t alakítottak,és felújították lakásaikat,új autót vettek az állami pénzből.Hanesznél még bukni se bukott senki.