Közbeszerzési kritika

Nem is vettek Pávának 12 milliós Volvót

2015. április 22.

Hanem 15 és félmilliósat vettek neki, csak a hivatalos kommunikációból valahogy kimaradt az ÁFA. Arról végképp keveset hallani: ki volt az a Szuperhabony vátesz, aki előre megmondta: a három új önkormányzati kocsi nettó ára éppen belefér a nyílt eljárás 25 milliós keretébe. Mindenesetre mi megkérdeztük, biztos ami biztos.

Páva Volvója: 15.425.249 forint...

... az pedig, hogy a kérdésünkre 9 napra - tehát a törvényi határidőn túl - válaszoló városházi sajtóság kikötötte: válaszukat a polgármesteri és alpolgármesteri kocsikkal kapcsolatban feltett kérdéseinkre csak változtatás nélkül közölhetjük.
Furfangos, a válaszban ugyanis nettó árak voltak feltüntetve a kocsiknál. Páva Zsolt Volvója tehát 12.145.866, a két alpolgármester két Mazdája 12.740.806 forintba került. Szerintük, és ez bizony így is hasított végig a komplett magyar sajtón.

Pedig dehogy. ÁFA nélkül ugyanis senki sem kap autót, Pécs sem és három vezetője sem. Páva kocsija így viszont bruttó 15,4 millióba fájt, a két Mazda pedig összesen 16,18 millióba. Hacsak...

... hát a regisztrációs adó?

A Volvo honlapjáról letölthető árlistákon az autók regisztrációs adóját külön szerepeltetik, egy ilyen kocsinál nagyjából 200 ezer forintot lehet még rászámolni. Arról megint csak nem tudunk semmit, hogy a Schneider Autóháztól ezzel, vagy enélkül vette-e meg a város a kocsikat.

Az egyik nagy kérdés az: miért fájt a kocsik valós árát bevallani azoknak az adófizetőknek, akiknek a pénzéből megvették. Az ÁFÁ-t ki kell fizetni. Vissza lehet ezt igényelni, de ahhoz az kellene, hogy az adott önkormányzat ne szervezze ki minden tevékenységét, és ne csak vásároljon, hanem adjon is el dolgokat. Pécs tipikusan nem ilyen település.

A nyertes pályázó cég vezetője, mint ismert, az Schneider János, aki fideszes önkormányzati képviselő volt Pécsen, egy érdekeltségéhez köthető cég pedig ugyanazon a pályázaton nyert 223 milliót szállásfejlesztésre, amin Tiffán Zsolt cége is sikerrel járt. Az autóház parkolóját kedveli a helyi Fidesz, Csizi Péter - most már országgyűlési képviselő - ott okította 2009-ben pártja aktivistáit, hogy hogyan listázzák az embereket.

Az igazán izgalmas azonban az, hogy:

Ki volt a város látnoka?

Valaki ugyanis olyan patentül összerakta, hogy a három autó beszerzési ára nem éri el a nettó 25 milliót, hogy a város simán kiírta ez alapján a közbeszerzést. Ami azért érdekes, mert nagyjából 24,9 millió volt a 3 kocsi, nettóban, szóval nem sokon múlott, hogy meg kelljen hirdetni a pályázatot a meghívásos módszer helyett.

Mivel bőven maradt még nyitott kérdés az autók körül, közérdekű adatigénylésünkkel a városházához fordultunk.

Pécsi Stop