Funkciókiesés: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia

Túl gyorsan tanulnak olvasni
2009. augusztus 16.

A diszlexia jelei már az óvodában észlelhetők

Évről évre egyre több részképesség-zavaros diák ül be az iskolapadokba. A pedagógusok nincsenek fölkészülve a velük való foglalkozásra, az iskola ráadásul túlságosan feszített tempót diktál.

Jó értelmi képességeik ellenére is hátrányból indulnak a diszlexiás gyerekek, mivel verbalitásuk az iskolakezdéskor még nem elég fejlett ahhoz, hogy ráépüljön az olvasás. Ez viszont szinte automatikusan magatartásproblémákhoz vezet. A diszlexia ugyanakkor egészen korán kiszűrhető lenne.

Az iskolai készségek elsajátításához szükséges képességek leginkább óvodáskorban lennének fejleszthetők, és a részképesség-zavarok első jelei már láthatók is ebben a korban. - A hangok felcserélése vagy a mozgáskoordináció eltérései utalhatnak arra, hogy a gyermeknek nehézségei lesznek a tanulással az iskolában. Ezeket a jeleket a szülők is könnyen észrevehetik - magyarázza Járvás Judit óvónő. Hangsúlyozta: biztos "diagnózist" azonban csak speciális vizsgálatokkal lehet fölállítani. Ilyet viszont óvodáskorban nem végeznek, csupán külön kérésre a nevelési tanácsadó bevonásával. Általános ellenőrzésre csak közvetlenül a beiskolázás előtt, az iskolaérettségi vizsgálaton kerül sor.

Funkciókiesés kialakulhat az olvasás (diszlexia), az írás (diszgráfia), a számolás (diszkalkulia) és a viselkedés területén is.

A diszfunkciók okozta hátrányról - az olvasási, írási és számolási nehézségekről - az érintettek hivatalos papírt kapnak, amely előírja a pedagógus számára a differenciált oktatás alkalmazását és a fejlesztés irányát. Emelt óraszámot kell biztosítani a gyermek korrepetálására, valamint lehetővé kell tenni az alacsonyabb követelmény, illetve csökkentett tananyag számonkérését. Érettségi esetében ez tantárgyi felmentést vagy az írásbeli helyett szóbeli vizsgáztatást is jelenthet. A cél az, hogy a tanuló a saját tempójában haladhasson tanulmányaival, és megkapja a szükséges szakellátást.

Ilyen igazolást azonban csak 12 éves korig adnak. Azok a diákok, akiket hat iskolai év alatt sem sikerült kiszűrni, már nem kaphatják meg. A nevelési tanácsadó véleményt írhat ugyan, de az semmire sem kötelezi a pedagógust és az iskolát.

A diszlexia hátterében állhat a beszédközpont szervi vagy működéses sérülése, de egyes szakértők szerint az olvasási nehézségek kialakulásában szerepet játszhat a nem megfelelő olvasástanítási módszer is.

- Az iskolai követelmények ráadásul teljesítmény-központúak, így a részképesség-zavaros diákok felzárkóztatása még időigényesebb - mondja Köbölkúti Beáta, az V. kerület Nevelési Tanácsadójának pszichológusa. A szülői és intézményi elvárások további terheket rónak a pedagógusokra, akik nincsenek megfelelően felkészítve a differenciált oktatásra.

Hozzátette: az olvasástanítás gyors üteme és a rossz tankönyvek csak növelik a tanulási nehézségekkel küzdők számát.

Népszabadság
Dányi Ágnes

Hozzászólások

Ajánlom diszgráfiás, diszlexiás, diszkalkuliás gyerekeknek Gergényiné Németh Erika - Dr. Szamosiné Nagy Sára gyógypedagógusok gyakorlóit. Nagyon színvonalasak, elég csak a nevüket beírni a keresőbe.

Vannak ilyen esetek, de sokszor a szülők túlzott aggodalmukban találnak ki ilyeneket, hogy a szegény gyereknek semmiért ne kelljen megdolgoznia.

Biztos ilyen is van. De nem ez dominál!
A húgom több, mint egy évtizedet szenvedett a matekkal. Hiába próbált a család utánajárni, mi lehet a baj. Hiába az a rengeteg pénz és idő, ami ráment a különórákra... Most 22 évesen állapították meg róla, hogy discalculiás, és nem "hülye" vagy "lusta"...
Nagyon rossz a jelenlegi rendszer, a gyerekeknek és a pedagógusoknak is.

Az úgynevezett funkcióvesztés alá sorolt tanulási zavarok kezelésében az iskola és a szülők összefogására lenne szükség. Türelem, kitartás és a pedagógus részéről nagyobb odafigyelés no meg amire kevesen hajlandóak továbbképzés,technikák elsajátítása, alkalmazása, a tanítás személyre - diákra- vonatkoztatása!!!