Pedagógus minősítő eljárás alóli mentesség

32 év közalkalmazotti munkaviszonnyal rendelkezem (pedagógus I. kategóriában). Szeretnék élni a nők részére jelenleg érvényben lévő kedvezménnyel, ami lehetőséget nyújt a 40 év munkaviszonnyal rendelkezők nyugdíjba vonulására. Kérdésem a következő: kötelezhetnek-e a hátralévő 8 év folyamán a pedagógus minősítő eljárásban való részvételre?

Válaszukat köszönöm, tisztelettel: Kati

Kedves pedagógusok. Az lenne a kérdésem, hogy óvodapedagógusi szakközépiskolával dolgoztam pedagógiai asszinsztensként. Megszereztem a diplomámat, persze nyelvvizsga még nincs. Pedagógiai asszisztensként felvéve papíron, de gyakorlatban óvónőként dolgozok már jó ideje. Hat év közalkalmazotti jogviszony esetéban kell-e a gyakornoki procedúrán átesnem, vagy sem. Jelenleg egy ideje gyakornokként vagyok besorolva, mióta leállamvizsgáztam. Én végig abban a tudatban voltam, hogy mivel a hat év közalkalmazotti jogviszony megvan, így erre nem lesz szükség, csak a nyelvvizsgát kell még megszereznem, és dolgozhatok rendesen ped. egyben. Mióta át lettem sorolva gyakornokba, a fizetésem is lejjebb ment.

Úgy értelmezem az itt leírtakat, hogy 2022-ig mindenkinek kötelező a minősítés, kivéve a nyugdíj előtt álló kollégákat
Nincs olyan,hogy maradok végleg a Ped 1.-be. Jól értem?

Csak helyesbítek!

Kérdésem: betegség miatt lehet-e mentességet kérni a kötelező minősítés alól?

Két kérdésem lenne a pedagógusokat ellenőrző "hatalmasságokhoz".
1. Ha ebben az országban demokrácia van, akkor MIÉRT nem dönthetem el ÉÉÉN, (szankciók és egyéb "büntik" nélkül...) hogy akarok-e ped.II-be lépni a magasabb fizetésért, avagy nem?
2. Most, amikor ekkora pedagógus hiány van, MIÉRT az elrettentés a cél???
25 éve vagyok a pedagógus, az intézményünkben többen úgy döntöttünk, hogy elhagyjuk ezt a pályát , amit valamikor a hivatásunknak választottunk, mert ez már nyomokban sem hasonlít arra ami miatt elkezdtük! A GYEREKEK miatt döntöttünk anno a pedagógus szak mellett, akikkel lassan már nem tudunk megfelelően foglalkozni a rengeteg írásbeli munka miatt. Adódik egy újabb kérdés: HOL van ebben fantasztikusan kitalált és megálmodott "pedagógus életpálya modell"-ben a GYEREK??? Bárkinek a véleményét, hozzászólását, válaszát előre is köszönöm! :)

Én is pontosan ezen vagyok elkeseredés. A legjobb barátnőm hagyja el a pályát, mert méltatlannak érzi az egész eljárást, élén az önértékeléssel (ami csak nevében ön, valójában mások értékelnek.) Kellene minőségi javulás pedagógus körökben, de amíg nincs utánpótlás, addig az egész értelmetlen és megalázó.

Szia!
Teljesen igazad van. Én is pályabeli vagyok, de már nézelődőm más munkák után.A pedagógusok nem csak tanítani tudnak, bátorsággal más munkában is megállják a helyüket. Manapság elég sok lehetőség van lényegesen több fizetésért, nyugodtabb munkakörülményekkel, sőt külföld is szóba jött. '94 óta minden szavazáson a jelenleg hatalmon levő pártra szavaztam, amiért elég sok konfrontációm volt a környezetemben . Idén májusban már nem fogok elmenni. Abszurdum ami manapság Magyarországon megy. Félreértés ne essék, az előzőek sem voltak jobbak.Nem tudok melyik párt lenne igazi hazafi.

Kedves Raponca 1!
Ha eldöntötted, hogy elhagyod a pályát, akkor miért foglalkoztatnak még ezek a kérdések?
Nyugodtan próbálkozz a versenyszférában vagy akár a közszféra más területén, aztán majd megtapasztalod, hogy ott is van minősítés, minőségbiztosítás, adminisztrációs teendő és időnként végeláthatatlan munkaidő. (... viszont pl. NINCS 46 NAP SZABADSÁG ...) A 25 éved alapján arra következtetek, hogy abban az érában szocializálódtál a pályán, amikor külső ellenőrzés, értékelés nem volt a pedagógus munkájának megítélésére. Te eldöntötted, hogy tökéletes és pótolhatatlan vagy. A minősítés során csak ezt kell bizonyítanod!
Tudomásom van olyan tantestületekről, amelyeknek 60 - 70%-a minősített pedagógus, kitartóan helytállnak a napi munkában, egymást segítik és nem lázonganak. Ezzel pozitív hangulatot generálnak, amely jócskán visszahat a GYEREKEKRE, a teljesítményre.
Az általad "hatalmasságok"-nak nevezett PEM és PSZE szakértők szintén pedagógusok, csak hozzád képest más látásmóddal rendelkeznek. A hivatásukért hajlandók még több áldozatot hozni, képesek haladni a korral és meg tudnak felelni újabb és újabb elvárásoknak. Nem "rettennek el" attól, hogy tudásukról, tapasztalataikról olykor számot adjanak, azzal kollégáikat segítsék és megerősítsék abban, amit jól csinálnak a napi rutinban.

Kedves Korund! Ezt kötve hiszem,hogy vannak ilyen tantestületek.Inkább csak félnek,hogy elveszítik az állásukat,ezért behódolnak a hatalomnak.

"Miért nincs értelme a portfóliónak?
A portfóliós értékelés ötlete pedagógia szakemberektől, kutatóktól származik, de rendkívül lényeges, hogy az elméleti
elgondolás több ponton is különbözik a pedagógusok mostani értékelési gyakorlatának megvalósítástól. A kidolgozásában
közreműködő szakemberek – többek között Falus Iván – nem ilyen felfogásban képzelték el a portfóliókészítést. Két nagy
különbség van a mostani gyakorlat és az elmélet között.
Az egyik, hogy nem visszamenőlegesen kell(ene) gyártani a dokumentumokat, mivel ezek – amennyiben a tanári, tanítói
tevékenység mindennapi részei – a pedagógus valódi fejlődését szolgálják. A tanár az összegyűjtött dokumentumokból és az azokhoz tartozó reflexiókból következtetéseket vonhat le, tanulhat belőlük, ezáltal fejlődhet, fejlesztheti munkáját. Ám egyrészt ennek hazánkban semmiféle kultúrája, hagyománya nincsen, másrészt nincs is rá elég ideje a pedagógusnak. Így ez az elgondolás a gyakorlatban csak egy kötelező kör, szükséges rossz a legtöbb pedagógus szemében, nem pedig fejlődési lehetőség.
A másik különbség az előzővel szorosan összefügg: nem meghatározott dokumentumokat kellene a pedagógusoknak legyártaniuk, hanem bármit összeszedhetnének, ami igazolja kompetenciáikat, tudásukat. A felkészültséget a portfólión keresztül legfeljebb a dokumentumkészítésben való jártasságra vonatkoztatva mérhetjük, a valós pedagógiai tudás felmérésére nem alkalmas. A portfólió messzemenően nem azt méri és értékeli, amire hivatott, és semmi köze a tanításhoz és a pedagógus
minőségéhez. Olyan ez, mintha egy favágó szakmai teljesítményét a kivágott fákról és a fűrészeiről készült, jól sikerült
fotósorozat és a azokhoz fűzött megjegyzések alapján értékelnénk. Majd besorolnánk favágó I. meg mesterfavágó
kategóriákba.
Hogy mégis mi lenne a megoldás? Jóval több értelme lenne, ha más országok (pl. a távol-keleti országok) példáját követnénk,és nem a pedagógusgyártás lenne a célja a felsőoktatásnak, hanem a minőségi pedagógusképzés. Sok-sok és többkörös szűrő, alkalmassági vizsgák, magas követelmények (ehhez mérten nyilván magas fizetések), hogy a valóban jó tanárjelöltekből válhasson csak pedagógus.De ha mindenképpen ragaszkodunk ahhoz, hogy a már a tanári pályán lévőket minősítsük, akkor inkább helyzetgyakorlatok,problémamegoldás, szakmai tevékenység és tanulók teljesítménye alapján tegyük. Talán úgy reálisabb képet kaphatnánk arról hogy ki milyen tanár, és valamivel közelebb járnánk a minőségbiztosítás fogalmához. És nem kivágott fákról készült fényképeket nézegetnénk."
Jánk István 2015. január 8. 19:02 nyest.hu

Kedves Korund!
A hivatástudat mellé lelkiismeret is kellene. Legtöbb szakértő a magasabb fizetésért és a kevesebb óraszámért csinálta: heti 2 nap minusz óraszámban:(26-18=) 8 óra kedvezmény hetente, nincs ingyen helyettesítés, hajnali ügyelet, kísérés stb.... plusz 100 ezer nettóval több fizetés.
Kíváncsi lennék hányan maradnának szakértők ped. I-II fizetéssel és heti 1 nap kedvezménnyel.
A kihívás még mindig csoportban lenni, problémás csoportban tanítani nap mint nap, és nem a másik minősítgetése.
Az egyházi és újabban egyházinak átminősített iskolákról nem is beszélve, ahol egy gyerek 4-szer annyit ér (50 ezer helyett 200 ezer) az emberek által befizetett adókból, mint a közintézményekben. Hol van az esélyegyenlőség?

Én már minősültem. 100%-os minősítést kaptam. Nekem személy szerint semmi újat nem tudtak mondani a bizottság tagjai. Rengeteg időm elment a portfólió megírásával, amit fordíthattam volna arra is, hogy új ötleteket kreálok az óráim megtartásához.

Ha!
Nagyon jól tudjuk, hogy azok a pedagógusok máshogy kerültek oda, ahol vannak.
18 év után hagytam ott az iskolát és a tanítást- a HIVATÁSOMAT, mégpedig úgy hogy diákok-szülők sírtak.
Nem vagyok hajlandó bizonygatni, hogy hozzáértő vagyok, mint ahogy azoknak sem kell, akik az ostoba szabályokat hozzák ezzel kapcsolatban. Egy papírkupacot bárki képes összehordani, attól még nem biztos tud tanítani (és ezt úgy írom, hogy több diplomával rendelkezem.

Kedves Korund!
Elmúltam ötvenéves és nem szeretem, amikor az ilyen fideszes seggnyalók kioktatják az embert. Néhány szó az elmúlt harminc év oktatáspolitikájáról. A sok okos politikusnak köszönhetően a rendszerváltást követően sikerült ide importálni az amerikai csürheneveldét, ami ott sem működik. A pedagógusokat soha ilyen módon meg nem alázták, mára a társadalom lábtörlői lettek. Talán őket kellene minősíteni. A pedagógus bérekről meg csak annyit, hogy bármelyik gyár összeszerelő üzemében a betanított munkás is többet keres. Még mielőtt engem is kioktatnál a versenyszférát illetően sok évet töltöttem el ott. A fidesz kormány regnálása alatt a liberális csürhenevelde mit sem változott, csak kitalálta, hogy miként alázza meg a pedagógusokat még jobban. Még volt képük mindezt elnevezni Klebersberg Kunóról. A pedagógusoknak megérné az állam ellen pert indítani, amiért az a minősítőeljárás során nem ismeri el a megszerzett végzettségeiket. Hogy hogy azzal fenyegetik a minősítésnek álcázott önfényezést megtagadó pedagógusokat, hogy megszüntetik a munkaviszonyukat. Miféle pofátlanság ez? Több iskolában is tanítok mindenhol pedagógus hiány van. Arról nem is beszélve, hogy a fiatal pedagógusok még félévet sem bírnak ki és elhagyják a pályát. Ez a helyzet kedves korund. A pedagógusok többsége bele van fásulva ebbe az egészbe. Nem az a valóság, amit a fideszes média hazudik. Ha tetszik, ha nem ez a valóság.

Tökéletesen egyetértek. Csak az tudja, hogy mekkora a baj, aki benne van a sűrűjében. Én gyomorforgatónak tartom azt, ami évek óta zajlik minősítés címen. Én sem álltam be a sorba. Helyette tanítok, végzem a munkám, versenyeket nyernek a gyerekek, csinálom, ahogy és amíg bírom. Az idegrendszerem energiáit inkább erre fordítom. Hogy kevesebb a pénzem? Lehet. De több a méltóságom. Persze, aki végigcsinálja, szíve-joga. Én nem a megmérettetéstől félek, attól nem, miniszteri dícsérettel, elismerő oklevelekkel a hátam mögött, nem. Még ha nagyképűnek hangzik is. Öreg róka vagyok. Én attól félek, hogy a minősítő eljárás során a totális pszichés elutasítás miatt megbetegszem. Nem akarom megerőszakolni magam. De egy hatalmasat kiáltanék a Hatalmasságok fülébe, hogy vegyék már észre, "meztelen a király". Ki kellene mondani: nem hogy csökkent, de nőtt a pedagógushiány, mióta ez zajlik. Ez az eljárás nem az alkalmatlanság szűrője, hanem egy totálisan megalázó, semmibe vevő, képmutató hazug rendszer működtetésének az eredménye. Minősít ... igen. A kormány oktatáspolitikáját. Sajnálom, mert egyébként még mindig inkább hozzájuk húzódom, de ezt nem tudom szó nélkül hagyni. Nem lázadok, de borzasztó látni a kollégák szétesését, a pedagógustársadalom bedarálását. Nekem már csak 4 év van hátra. De mi van a 30-40-es kollégákkal? Bírni fogják? Ez nem csupán pénzről szól. Korund! Úgy tűnik, kicsit keveset tud ahhoz, hogy ilyen véleményt formáljon, főleg ilyen hangnemben. Ámbár, van némi igazság a szavaiban, csak kár, hogy egyoldalúan közelíti meg. A stílusa nagyon lekezelő és bántó. Ebből pedig nap mint nap jut nekünk bőven elég amúgy is. Legalább itt ne.

Ön nem állt be a sorba, de a pedagógusok többsége igen. Legalábbis, nem úgy tűnik, mintha tömeges felháborodás lenne. Hasonló az egész a tankönyv-ügyhöz: sokan panaszkodnak a facebook-csoportokban, meg a folyosón, hogy ilyen rossz az új tankönyv, meg olyan rossz. Megvolt a lehetőség értékelni a kísérleti tankönyveket, miért nem tették? Ha tömegesen fogják magukat, és írnak egy emailt, lehet, más a végeredmény. De az is lehet, hogy csak ragaszkodnak a megszokott eszközökhöz. Például Mohácsy irodalmához, ami borzalmas, tele idegen szóval, egyetemi szinten... De most nem ez a téma.Nálunk a tanárok 10%-a már mester, ők nyilván haszonélvezői a rendszernek (valljuk be, elképesztő, hogy milyen előnyökkel jár ez a fokozat, és mennyire igazságtalanul). A maradék fele is előbb-utóbb átkerül ped II-be, tehát élnek a rendszer adta lehetőséggel. Az iskolaigazgatók sem tiltakoztak pár kivétellel.
Tehát, ha a rendszer szereplői nem szólalnak meg tömegesen, akkor működtetni fogják. Az egész az elején el lett fogadva, amikor a béremelés fejében bevezették. Aki annak idején hozzáfért a tervekhez, az miért nem reklamált? Nem a folyosón, meg az iskolai budiban, hanem hivatalos úton? Az, hogy pár szervezet ezt megtette, kevés.
Bocsánat, de én óriási passzivitást látok a pedagógus-társadalomban... Ez érthető is, mert a fiatalabbak úgy érzik, hogy a dinoszauruszok nem engedik feljebb őket...
Úgyhogy kitartás, én igazat adok Önnek, és rengeteg ilyen vélemény van, de ez a kisebbség, úgy tűnik.

Én is egyet értek. Minősítés címszó alatt óvodában hatalmas energiát befektető papírmunka, a gyakorlati minősítés ideje alatt pedig a csoportból aznapra szó szerint eltüntetik a magatartásproblémás gyerekeket másik csoportba, mondván ők pont fejlesztésen vannak /persze csak a tűzhöz közel állókat segítik ezzel is, a becsületesek pedig feszüljenek meg/, és minden csili vili. De hogy mit kell nap mint küzdeni velük, azt csak az igazi pedagógus tudja, az egész eljárás egy szemfényvesztés. Inkább segítenék és támogatnák a munkájukat, mint hogy ennél is jobban megalázzák. Azzal bezzeg senki sem foglalkozik, hogy a szükséges négyzetméter közel sem elegendő, nincs egy tornaterem, rajzlapok, színes ceruzák, még a wc-papírt is a szülőktől kell kunyerálni.

Kedves Korund!
Köszönöm, hogy reagáltál írásomra! Nem szeretnélek megbántani, de honnan veszed, hogy "tökéletesnek és pótolhatatlannak" tartom magam???? Szeretnélek megnyugtatni, hogy ez a veszély NEM áll fenn!
Csak elmondtam a véleményemet egy adott témáról. Igen, TUDOM: vannak TÖKÉLETES pedagógusok, akik fontosnak tartják a minősítést, s minden elvárásnak igyekeznek megfelelni, ahogy fogalmaztál: "képesek haladni a korral". Bizonyára Ők a SZUPER pedagógusok! El tudom ezt fogadni! Csak azt az egyet nem fogom megérteni, hogy miért nem dönthetek én arról, hogy szeretnék-e ped.II-be kerülni, avagy nem? Lehet, hogy idővel máshogy döntenék, de most még nem. (Nem szeretném részletezni, hogy miért-ez magánügy.) A pályán hogyan szocializálódtam? Amikor kezdtem, rendszeresen jöttek a tanfelügyelők, számtalan órámon bent ültek! Igen, az elmúlt években megszűnt ez a a rendszer, de attól nem lett sem jobb, sem rosszabb a színvonal! Mi az iskolánkban sokszor látogatjuk egymás óráit és megbeszéljük a látottakat, így tanulva egymástól. Nyílt napokat is tartunk, ahol a szülők is betekinthetnek a "színfalak" mögé. Talán nem tartasz beképzeltnek, ha azt mondom,hogy pozitív hangulatban telnek a napjaink és mindent megteszünk annak érdekében, hogy mindenki jól érezze magát nálunk! Hidd el, nem könnyű a pálya elhagyása mellett dönteni, de így legalább megnyugodhatsz, hogy csak a legjobbak maradnak!
Nem szaporítom tovább a szót, csak még 1 mondat, amit az egyik "minősült" kollégánk mondott: " egy fokkal sem lettem jobb pedagógus ettől az egésztől, csak annyi, hogy van papírom róla" ...!
(A témát lezártnak tekintem.)

43 éve dolgozom pedagógusként. Amiért én ezt a HIVATÁST választottam azokat azokat az érveket ma már nem találom a pályán. Munkaidőm kb 25-30%-ában kívánnak tőlem pedagógus munkát. Ez gyalázat! Tantárgyaim "egy idő óta" nem töltik ki az óraszámomat 2 iskolában sem. Tavaly még szakkörökkel együtt rendben volt a dolog. A törvényi változásoknak köszönhetően ez évtől már nem tarthatok szakkört, helyette napközit kell tartanom. Jelenleg összevontan 4 osztálynak. Nincs ehhez megfelelő méretű osztályterem sem, így télen-nyáron szabadidős foglalkozást tartok az iskola két oldalról is nyitott udvarán. Itt annyi idegen jön-megy amennyi csak akar ez idő alatt is. Nem zárható az iskolakert. Mire hazaérek, teljesen használhatatlan vagyok. Idegileg, fizikailag már nem bírom. A kérdésem: 43 év pedagógusi munka után kötelező-e az önértékelés elkészítése számomra. Nyugdíj előtt 3 és fél évvel elég nehéz pályát változtatni.

Szeretném megkérdezni, hogy kell-e jelentkeznem pedagogus minősitésre? Jövő jan-ban leszek 58 éves. Decembertöl beadom a felmondásomat a munkahelyemen ez 2 hőnapot jelent .Befolyásolja ez a minósitésemet?

22 éve vagyok a pályán jelenleg ped.I-ben. Nem akarok a minősítési eljárásban részt venni. Mit tesz a munkáltató, azzal, aki megtagadja a minősítési eljárásban való részvételt???

Ped 2 kötelező?Erre én is kíváncsi vagyok.

Igaz!

Az lenne a kérdésem, 6 év egyéb jellegű munkakör esetén: a szokásos gyerekekkel itthon töltött 3 évből mennyi idő számítható be, Gyakornokból-Ped 1.-be soroláshoz.(TGYÁS,GYED,GYES)+szülés előtt veszélyeztetett terhesként kb. 3 hónap táppénz esetén.

Üdvözlöm!

Érdeklődnék azzal kapcsolatban, hogy valóban visszaminősíthetnek-e gyakornoki kategóriába pedagógus I. ből? 6éve dolgozom tanárként főiskolai végzettséggel, az egyetemet is elvégeztem,de a nyelvvizsgám még hiányzik és ma közölték velem, hogy vissza fognak gyakornokba tenni szeptemberben ha nem lesz meg a nyelvvizsga.Minimálbérre....

Középfokú oktatásban tanít? Mikor sorolták Pedagógus I. fokozatba?
Egyébként még akkor is Ped.I. fokozatba kerül besorolásra a pedagógus, ha nem rendelkezik 2 év szakmai gyakorlattal, de bármely más munkakörben szerzett legalább 6 év munkaviszonyt, ebben az esetben is mentesül az előmeneteli rendszer gyakornoki szakasza követelményeinek - minősítővizsga -teljesítése alól (326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet).

Kedves Kérdező!

Ebben a helyzetben vagyok én is.A Tankerület engem is vissza akar minősíteni Gyakornokiba. Ön kapott erre vonatkozó választ?
Köszönettel

Sziasztok!

Tudtok-e olyanról szabályról, hogy 2020-ig minden pedagógusnak kötelező lenne a ped 2-es minősítést megcsinálni? Valaki felvetette nekem, de én nem tudtam rá válaszolni.
Üdv:
Attila

A pedagógusok minősítését 2013-ban vezették be. Az ide vonatkozó jogszabály szerint (326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet) ha a pedagógus a Pedagógus I. fokozatba történő besorolástól számítva 9 év szakmai gyakorlatot szerzett, a minősítési eljárást le kell folytatni. Ez azt jelenti, hogy 2022 az utolsó év, amikor mindenképpen minősülni szükséges.

Felháborítónak tartom, hogy minősítésre köteleznek, pedig 30 éve diplomáztam, gyes-gyed után 22 éve egy helyen dolgozok, mint tanító. Én bizonyítsak??? Ráadásul a 40 éves munkaviszonyom további 10 évnél hamarabb meglesz.
Akik pályaelhagyók voltak hosszú évekre és visszajöttek tanítani, azok csak a koruk miatt automatikusan léphettek ped2-be. Nem nekik kellett volna esetleg visszatérésük után bizonyítani?
Nincs valami mód, jogi lehetőség, hogy a 20 évnél régebben folyamatosan a pályán levő kollégákat automatikusan léptessék ped2-be?

Senki nem kötelezhet minősítésre, ez csak választható (kivéve a gyakornokokat).
Aki nem vállalja, marad a Ped I-ben, ennek megfelelő bérrel. Aki időt és energiát szán rá, a következő év január 1-től jár az emelt fizetés.
Az erre vonatkozó törvény: https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogusminosites/2019_evi_minositesek

Oldalak

Szólj hozzá!

Plain text

  • Engedélyezett HTML formázás: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
SPAM SZŰRŐ (Captcha)
Ezt a kérdést azért tesszük fel, hogy kiszűrhessük az automatikus spam robotokat.
Image CAPTCHA
Írd be a képen látható karaktereket!