Mennyi fizetést érdemel az a tanár...

...aki képtelen volt az osztályának a római számokat megtanítani?
Esetleírás:
Jó néhány évvel ezelőtt jártak a gyermekeim általános iskolába.
Egy szép napon látom ám, hogy nagyobbik lányom igen csak szenved a tanulással, már dühös, sőt elkeseredett. Az volt a problémája, hogy a tanító néni, felírta a római számokat a táblára, egytől húszig, meg az ötvenest, meg a százast meg a...stb. - sorolta gyermekem. Valahogy így nézett ki:
1= I 2= ii 3= iii 4= IV 5= V 6= VI 7=VII 8= VIII 9= IX 10= X 11= XI 12= XII 13= XIII 14= XIV 15=XV 16= XVI 17= XVII 18= XVIII 19=XIX 20= XX 50= L 100= C 500= D 1000=M
Mi a problémád ezzel? - kérdeztem.
Képtelen vagyok megtanulni, és mivel az osztályböl senki sem tanulta meg, holnap dolgozat.
Puff neki!- mondtam. Mit nem értesz a római számokon?
Anyúúúú! Ezt nem érteni, hanem megtanulni kell! - vágta rá gyermekem. De nem írtuk fel a tobbi számot, csak ezeket és 1-100-ig bármit kérdethet a tanító néni, na meg az ötszázast és az ezret is. Egyébként ezeket már bemagoltam, csak nem tudom például mi a harmincas, vagy negyvenes, az négy X , és a kilencvenes az kilenc?
Megállt bennem az ütő!! Elkértem a füzetét, a könyvét, hogy ellenőrizzem, valóban nincs leírva a szabály. És nincs!
Na kezdjük akkor előről!
Hát neki láttam úgy, ahogy annakidején nekem tanították:
Csak pár jelet kell megtanulni. Ezeket írd le szépen:
1= I
5= V
10= X
50= L
100= C
500= D
1000= M
Ezek a római számjegyek, az összes többit ezekből lehet leírni. Elmagyaráztam, hogy mi a szabály, ha mögé, vagy elé írunk kisebb számot, valamint, hogy háromnál több azonos jegyet nem írhatunk egymás mellé.
A gyerek pillanatok alatt megértette, ha előtte van akkor kivonni, ha mögötte, hozzáadni.
Egy óra leforgása alatt bármilyen szám, római számmal való leírására képes volt.
Mondanom sem kell, a másnapi dolgozata ötös lett. Egyedül neki!!! Volt egy csomó kettes - az egytől húszig tartő biflázásnak köszönhetően - a többi meg egyes.
Mégsem láttam örömöt a gyerek arcán. Hogy miért?
A dolgozatot a tanító néni még aznap, a következő óra alatt(!!!???) kijavította és kiosztotta. Persze a gyerekek lázadoztak, morogtak, volt aki sírt, ki-ki a személyiségének megfelelően. Volt aki egyenesen nekiszegezte a tanító néninek, hogy ezt nem írhatja be, mert nem is tanította meg, és különben is mi mondtuk, hogy még nem tudjuk. Erre a tanítónő a következót mondta:
Én megtanítottam, van egy ötös dolgozat, csak egyesek nem figyeltek és otthon nem tanultak.
A lányom jelentkezett, és elmondta, hogy nem ő tanította neki sem, hanem otthon az anyu.
És szünetekben a gyerek tanitotta a többieknek a római számokat, mert másnapra ismét dolgozat lett beígérve.
A tanító néni, most haragszik rám, de nem tudom miért - mondta lányom. Én csak segítettem, mert én olyan gyorsan megértettem ahogy te magyaráztad, és már szeretem is a római számokat. olyan jópofák, tényleg, ahogy te mondtad anyu, mint egy régi titkosírás.

Kedves fórumozók! Milyen fizetési osztályba sorolnák ezt a tanárnőt?

ui: A leányom azóta lediplomázott. a papírja mögött valódi tudás van, mert mindig erre neveltem. Tisztában van vele, hogy nem mindegyik diplomás érdemli meg a végzettségét, és nem mindegyik értelmiségi, viszont nekik köszönheti a diplomás réteg, hogy fújol rájuk az alacsonyabb végzettségű, de jó szakember. Én is ki szoktam akadni, ha ostoba diplomással akadok össze, és ráadásul még le is néz. Mert az igazán iskolázott, múvelt inteligens ember, nem néz le senki mást, csak aki többnek akar látszani mint ami, mondjuk egy papírral többnek.

Szóval, mennyi legyen a tanító néni fizetése? (ne felejtsük az órákon javított dolgozazokat!)

Nagyon sajnálom, hogy ilyen tapasztalatnak tették ki a lányod - és vele együtt sok száz meg ezer diákot. Tökéletesen egyetértek veled abban, hogy az ilyen tanár ostoba, még ha kollégámra is kell ilyen kijelentést vonatkoztatnom. Sajnos abban is van igazad, hogy a tanárokra nézve azért alakult ki negatív vélemény, mert vannak ilyen példák közöttünk. A másik oldala a problémának viszont az, hogy nagyon kevés olyan blogbejegyzéssel, újságcikkel találkozunk, ahol elismerően nyilatkoznak a tanárokról - pedig sok esetben megérdemelnék. Azt meg végképp nem tartom áldásosnak, hogy a bérezéssel kerül ez a probléma összefüggésbe. Szorosan összefügg ugyan, de nem úgy, ahogy azt ma sokan gondolnák. A probléma veleje szerintem pontosan ott van, hogy a többi ágazathoz képest a tanárok bérezése lényegesen alacsony - és ezért aki valóban tehetséges, elmegy más országba, ahol 2-3000 euróval többet kereshet ugyanazért a munkáért. És nem marad más, mint a maroknyi elhivatott tanár és sok léhűtő, aki "máshova nem került be" vagy más területen lusta dolgozni.
A konkrét példád esetében - a római számok - annyira szembetűnő az inkompetencia, mind módszertani, mind értékeléselméleti szempontból, hogy az ilyen tanárt simán lehet jelenteni és a gyerekek újravizsgáztatását kérni.
Megoldás?
Nem tudom, jelenleg sem nálatok, sem nálunk (Romániában) nincs lehetőség arra, hogy európai szintű bérezést biztosítsanak a tanároknak és ezzel egyidőben európai standardok szerinti szelekciót alkalmazzanak. Én kirúgnám az ilyet. De kit tennék a helyébe? Attól félek, hogy nincs túl bőséges és minőségi választék.
Azt viszont el kell hinnetek, hogy nekünk, tanároknak is fáj, hogy a hivatásunkat sokan ilyen módon meggyalázzák és ez visszagyűrűzik a teljes pedagógiai társadalomra. Érezzük a saját bőrünkön a mások ostobaságát.

Viszont a tanarok kozott nem igen lehet szelektalni, mert ennyi bérért az értelmes nem megy el tanárnak. lehet, hogy aki jonne helyette még rosszabb lenne. Gondolj csak arra, hogy az utobbi idoben ki ment el tanarkepzobe? Akit nem vettek fel sehova.

Sajnos nagyon igazad van! Ismeretségi körömből is többen mentek tanítóképzőbe, csak azért, mert többszöri próbálkozás ellenére sem vették fel oda ahová eredetileg jelentkeztek :(. Természetesen vannak akik hivatásuknak érzik ezt a szakmát és azért tanultak tanítónőnek, ezt nem vitatom, de most, hogy az én gyerekem is elsős lett és nagyon nem vagyok megelégedve a tanítónővel, aki ráadásul a tavaly lépett ki az iskolapadból, nagyon érzem a bőrömön (a gyerekem még jobban) a helyzet súlyosságát.

Nagyon sajnálom, hogy nem érkezett hozzászólás ehhez a bloghoz, pedig kíváncsi lennék a pedagógusok és diplomások véleményére.
Főként azért, mert a Közalkalmazotti bérek - talán nem is olyan alacsonyak? fórumtémában eléggé megy a sárdobálás, diplomás és nem diplomás oldalról egyaránt.
Fenti bloggal az lett volna a célom, hogy egy példa által felhívjam a figyelmet arra, hogy miért is alakulhatott ki negatív vélemény a diplomásokról.
Más példát is írhattam volna, ügyintézőről, orvosról, sorolhatnám.
Véleményem, hogy nem a papírra, legyen az diploma vagy szakmunkás bizonyítvány kellene magasabb bért fizetni, hanem a tudásra.
Maradjunk a fenti példánál:
a tanítónéni valószínűleg megtanulta a római számokat, feltételezem, hogy használni is tudja. Egy a bökkenő, tanítani nem tudja, pedig tanár!
Emlegetik a felelősséget, micsoda felelősség...
A jó tanárnak, annak igen! Saját magában érzi. A fent említett tanárt viszont nem vonták felelősségre, azóta is "tanít", már ahogy tud.
Kérdem én, hol a felelőssége?
Utána nézhetett volna, segítséget kérhetett volna kollegától, uram bocsá' tőlem.
De nem!
Mai napig házi feledat a római számok megtanulása (majd a szülő)
A másik oldal...
Diplomás elviszi az autóját (esetleg fenti tanár, mert van neki) a szervízbe, hogy valami nem stimmel a fékkekkel. Közben azon agyal, hogy az a koszos, olajos, büdös szerelő, többet keres, mint ő.
Csakhogy...
A szerelő nem hibázhat, nem mondhatja az ügyfélnek, hogy otthon még biztos ami biztos, húzza meg a csavarokat.
Valamint...
a szerelőnek is folyamatosan kell képeznie magát a technikai fejlődéssel együtt.
Ráadásul...
ha mégis hibázik, és bibi van a fékkel és összetörik az autó, nem beszélve a személyi sérülésről akkor a szerelőt előveszik, felelősségre vonják, bíróság elé kerülhet. Pedig lehet, hogy csak anyaghiba volt. Mindegy, meghurcolják. (Ez is megtörtént eset.)
A "melósok" között úgy működik a szelekció, hogy a munkaadó (tőkés) elküldi a gyange szakembereket.
Nem lehet, hogy a diplomások között is szelektálni kellene?
Nagyon felhígultak!
Amíg megtűrik a nem oda valókat, addig a kialakult kép sem fog változni, mert a közvélemény általánosít (ami nem jó, de ezen is nehéz változtatni).

Végszóként!
Ne higgye senki, hogy fenti eset miatt haragszom a tanárokra. Én nem szeretek általánosítani.
Erre a tanárra haragszom.
Szerencsére találkoztam az életben, nem egy kiváló pedagógussal. Igy visszagondolva, mindannyian egészen mások voltak (egyéniségek), viszont volt bennük mégis egy közös:
ha a diákok rosszul teljesítettek, a saját kudarcként élték meg és azon voltak, hogy tudnák jobban beletölteni a tudást a fejünkbe!
Magukban keresték a hibát!
Ilyen pedagógusok kellenének, nem olyan aki 18 db egyest kioszt, és közli, hogy "hülye" az osztály.
Szerintem az ilyen tanár az ostoba...

Szólj hozzá!

Plain text

  • Engedélyezett HTML formázás: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
SPAM SZŰRŐ (Captcha)
Ezt a kérdést azért tesszük fel, hogy kiszűrhessük az automatikus spam robotokat.
Image CAPTCHA
Írd be a képen látható karaktereket!